dimarts, 18 de novembre del 2008

L'entrada
Brandilanes I

Plaza de la Era a Brandilanes

Accepto la proposta de la Rocío d'explicar jo mateix com és casa de la seva família. Si es tracta de parlar de Brandilanes hi ha teca, de manera que començo una sèrie d'entrades intentant explicar com vaig viure la casa, la família, la ribera, els molins...
Va ser el passat 8 d'agost d'aquest any. Arribar a Brandilanes no és cosa fàcil. Es troba a la comarca d'Aliste, ben bé tocant a Portugal. Cal agafar la nacional (N-122/ E-82) des de Zamora cap a Alcañices, prendre la sortida de Fonfría (aquí encara no haurem trobat cap indicació de Brandilanes) i a l'empalme* tombar per la carretera que porta cap a Brandilanes (aquí sí que està senyalitzat). Seguint la carretera arribarem a la plaça de l'Era, ben bé el centre del poble.

Vam arribar-hi de nit. Ca la Rocío és a la plaça. És antiga i d'aspecte robust. Des de fora es veu d'una sola peça, quatre parets. Va obrir la porta i em va fer entrar a la part de davant de casa. És un espai allargat tancat per les parets però que encara no és l'habitatge. Té dos nivells, a baix hi ha els estables i a dalt eines del camp, palla... Es veu antic. Al fons hi ha la porta, que s'obre amb una clau gegant. La va obrir i em va fer passar. Hi ha llum (electricitat a 125V, l'ajuntament no canvia la xarxa del poble, ho ha de fer cada veí a títol individual i sembla que de moment a casa la Rocío no hi estan interessats). A dins les parets són gruixudes, arreboçades de calç. Les portes són baixes. Em va ensenyar la casa. A la planta hi ha un rebedor, la cuina, un rebost ple de coses bones, una habitació i un racó sota l'escala. A continuació em va ensenyar els pisos superiors. Fins llavors tot just havia vist que era una casa antiga, però aleshores vaig veure que les bigues són antigues, els llistons de fusta que cobreixen el sostre també, alguns estan fora de lloc i el terra fa soroll. En aquell moment em vaig espantar una mica, ho he de reconèixer.

* L'empalme vol dir l'encreuament de camins que hi ha abans d'arribar al poble. Un fa cap a Brandilanes i l'altre cap al Castro.


Invitació

2 comentaris

godsfork ha dit...

supongo que es la casa de la esquina donde están los coches

pos si que parece viejuna, si
y lo de los 125v ya si que le da el toque definitivo

Andreu ha dit...

Sí, es la de enfrente del coche rojo. Esto de los 125V, avanzo contenido: tienen un par de transformadores!